Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

søndag den 23. september 2012

Langtidsholdbar


Det er stauden Perlekurv jeg her tænker på - og langtidsholdbar kalder jeg den fordi den stadig har prydværdi i det ellers afblomstrede bed. Herunder et kig på det hvide hjørne hvor den stadig kan ses på lang afstand.


Jeg mener det må være den amerikanske art Anaphalis margaritacea jeg har - den er ca 80 cm høj, har åben vækst og udløbere. Hos mig breder den sig pænt meget i den tunge lerjord, så i haver med bedre jord end min vil den nok brede sig ret meget.



Der findes en lavere art Tibetansk perlekurv der danner tuer og som ikke skulle brede sig så meget - den hedder Anaphalis triplinervis. Den er nu også på ønskelisten.

  Anaphalis triplinervis - Billed lånt fra Majland Stauder - Majland.dk
 
--------------------- o o o ------------------

I dag har jeg tilbragt nogen timer med staudeflytning i sommehushaven. Det er et sjovt, men hårdt arbejde, synes jeg. Så jeg er lidt øm i ryggen nu til aften.

Her er et par af mine Iris Sibirica blevet flyttet hen bagerst i terrasse-bedet ved den nymalede sorte sokkel. Jeg var så træt af den grå betonsokkel og synes at det nu ser meget bedre ud med ensartet sort farve og ikke mindst som en pæn baggrund på bilederne.



12 kommentarer:

  1. Det er helt sikkert hårdt arbejde at flytte og dele stauder, men de kan godt li det med jævne mellemrum, og kvitterer sikkert med god blomstring i de kommende år :-)

    SvarSlet
  2. Godaften Berit.Ja! den lyser da helt op den perlekurv.Havde den for en del år siden,men jeg synes den faldt sammen når det regnede.Det har helt klart hjulpet,at soklen er blevet malet sort.Jeg har også ondt i ryggen,efter at vi har knoklet med vores nye bed.Men nu er det næsten færdigt.Har lige et spørgsmål til dig.Jeg har købt to iris(Artic Snow)tror du de vil trives i mit nye bed? se mit indlæg.Knus Jette.
    PS! ses vi til plantemarked på søndag i Lyngby?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvilken type iris har du købt - Iris Sib. eller Iris Germanica ? Kender ikke iris med det navn - men min daglilje hedder det navn!
      Jeg har stort set kun Iris sibirica - dem planter jeg med et par skefulde gult grus og et par sekfulde muldjord i plantehullet blandet ud i lerjorden. Iris Sib. har jeg stående i alle bede under forskellige lysforhold - Iris Sib. er ret nemme at have med at gøre :o)
      Hvis det er Iris G. så skal du plante så rodstænglen ligger vandret og halv synligt i jordoverfladen og får sol på sig! Ellers "forsvinder" de for dig i løbet af et par år, hvis andre stauder eller jord skygger for meget for dem.

      Slet
  3. Hej Berit, Jeg har også den høje perlekurv i min svenske have, den er stor, skøn og voldsom. Det ligner en vellykket staudeflytning, det bliver spændende at se bedet til næste år.
    Kh Helle

    SvarSlet
  4. Smukt med den sorte sokkel og så er det super godt at få rørt havemusklerne på sådan en smuk september dag - og så sover man jo så godt bag efter ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  5. Ja, Perlekurven er meget smuk, begge sorter kunne jeg nemt friste af ;) Det er meget roligere baggrund nu med den sorte sokkel og det omplantede bed, ser spændende ud.
    Jeg har også fået flyttet, klippet og gravet en hel del i weekenden - det er så skønt at se forandringerne bagefter :-) Nu kan jeg selv komme i gang med at sætte de nye stauder fra Mathildestien.
    Jeg er også i gang med at planlægge iris højbedet - skal bla. have tilført grus. Har overvejet perlite og/eller
    - har du nogen erfaring med iris og perlite?
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg kender ikke til perlite og heller ikke til højbede - har kun erfaring med Iris Sibirica.
      Se hos Jan med bloggen En irismark i Spanien ( ser du er fast læser der) og stil evt spørgsmålet til ham. Han er stor irisekspert ( også proff.)

      Slet
  6. Den er smuk den perlekurv du har på ønskelisten. Jeg har lige købt en hos Overdam, men ved kun at det er en perlekurv, var slet ikke klar over at der var mange at vælge imellem!
    Ja det er hårdt at flytte stauder og gøre jorden klar.
    Det blev pænt at du malede den grå sokkel, den sorte farve er god som baggrund for stauder.

    SvarSlet
  7. Det ble riktig flott i ditt nye bed. Iris siberica er ikke lette å flytte, nei. Det vet jeg alt om ;-)
    Perlekurv er en flott staude :-)

    SvarSlet
  8. Perlekurv kan virkelig brede sig under gode forhold , god som bunddække til mindre træer

    SvarSlet
  9. Wonderful colour, fantastic photographs. I am greeting

    SvarSlet
  10. Det er så dejligt med nye bede - det er min yndlingsbeskæftigelse i haven. Og derudover er der jo forventningens glæde over, hvordan bedet kommer til at folde sig ud året efter :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg