Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

søndag den 10. juni 2012

Et "blåt øje"

Jeg har ikke før lagt mærke til at hvid jacobstige har et "blåt øje"


Billedet herover har jeg taget i går i sommerhushaven og på lige denne plante er den blå ring meget tydelig.


Billedet herunder er fra sidste år.

Når jeg ser på billedet fra sidste år, så ser de blå tegninger ikke så tydelige ud - så gad vist om det er en krydsning / frøplante der har skabt forskellen.

Jeg har ikke fået nogen lyseblå eksemplarer ud af mine frøsåede planter - har nogen fået jacobstiger i forskellige blå nuancer ??

Jacobstige er i øvrigt meget nem at frøså - så hvis du ikke har prøvet med såning af stauder, så vil det være en god start at prøve med den her - enten i potte eller på friland.

I min "børnehave" har jeg for nylig taget alle småplanter op i potter og så sået div. staudefrø der på friland. Nogen af planterne er allerede foræret væk, da jeg fik besøg af en blomsterglad haveejer Camilla - hun ønskede sig lidt gule valmuefrø til sin skovhave og så kunne hun jo lige så godt også få lidt småplanter med hjem skovkanten, så blomsterfloret ville komme lidt hurtigere.

Børnehaven ligger i baghaven omkranset af hæk, høje gamle træer og buske, såden får kun får nogen timers morgensol og så en god times sol om eftermiddagen.

Børnehaven er under stadig udvidelse og jeg må nu lave nogen stier i den - så når jeg er på stranden kommer der flade trædesten med hjem i lommerne.
Jeg har tænkt at lægge stenene i stjernemønster/ møllehjul, for at det ikke skal se så kaotisk ud som det gør nu.

Fladstjerne lyser stadig op i baggrunden af børnehaven og kan ses helt ned i den anden ende af grunden.



Jeg har været helt vildt bagud med frøsåning i år - men nu får jeg gang i det...bedre sent end aldrig. 

Jeg har også sået staudefrø i div. potter, som er sat undendørs og jeg håber nu på at nogen af de hjemmehøstede frø fra 2011 og mine frøgaver vil være så flinke at spire i løbet af sommeren.






7 kommentarer:

  1. Nu bliver jeg da nødt til og se efter i mine nye jacobsstiger, har lige købt hvide her i foråret., om de er blå eller om dine er helt specielle, fine ser de ud.

    SvarSlet
  2. Hej Berit.

    Jakobsstige krydser sig. Jeg har haft en helt hvid, uden blå midte. Tror desværre jeg kom til at sende den af sted på plantemarked. Det var inden jeg blev opmærksom på forskellen i de frøsåede.

    Jeg har hvide med meget blålilla midte og nogle med knap så meget blå i midten.

    Den stærkblå 'Purple Rain' har jeg også i flere udgaver. Med almindeligt løv, med mørkt i løvet og med helt mørkt løv.

    SvarSlet
  3. Hej Berit,
    Jeg var ikke klar over de krydser sig.
    jeg har hvid og blå, men ikke set dem blandet før.
    Smuk er din Jacobsstige-blomst.

    SvarSlet
  4. Hej Berit.

    Jeg har kun en blå Jacobsstige så det har jeg aldrig tænkt over.

    Jeg har som du sikkert ved, fået lidt iris med hjem til dig fra søde "Samsø-Lisbeth"...nu vil jeg passe godt på dem og så må vi se hvornår vi ses igen.
    Kh Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg giver lyd fra mig hvis jeg skal til Vestsjælland i løbet af sommeren :o)
      Hvis jeg får en hvid jacobstige mere i børnhaven, så kan jeg tage den med til dig. Det er ikke allesammen der har blomstret endnu.

      Slet
  5. Jeg har også kun en blå Jacobstige og to med brogede blade, købt i Kolding i tirsdags.
    Håber I mødes, så du kan få dine iris :o)
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hej Berit. Jeg har sået en masse Jacobsstiger og tror de alle er kommet op, venter blot på at se farven. Der stod blå og grøn på posen, det bliver da spændede. Men ja jeg skal love for, at de er nemme og så og få til at lykkes :):) men din den hvide med et blåt øje er vel nok smuk.

    Mange hilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg