Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

Her har jeg blogget siden 2010 - se i gamle indlæg for inspiration

mandag den 3. januar 2011

Ny plan mod orm i æblerne

Vi har det skønneste lille skæve Discovery æbletræ og normalt får vi en kæmpe høst .....men ikke i 2010.
Der var ligeså mange æbler som sædvanligt - men vi fandt ikke et eneste der var uden orm.


Jeg læser hver uge med stor fornøjelse Søren Ryges sider i Politiken´s tillæg Lørdagsliv - og der har jeg måske fundet ud af hvad der kan, om end ikke fjerne ormeangrebet på æbletræet, så dog mindske det.

Problemet opstår når æblevikler-møl lægger æg i æblerne.

Man kan købe en æbelviklerfælde på nettet, på planteskole/havecentre eller hos nogen supermarkeder i sommerhuslandet.

Læs hele indslaget på Ryges brevkasse på Politiken.dk  her

Lumsk telt. Sådan ser pap- teltet, fælden, ud. Det har holdt til både storm og skybrud. - Foto: Tove M. Andersen
Foto: Tove M. Andersen - lånt fra Ryges brevkasse på politiken.dk
Æbleviklerhannen kan fanges på et limtæppe lokket til af en kunstig hun-hormonlugt. Når hannen er sat ud af spillet, så bliver der ingen befrugtning af hunnerne og så kan de jo ikke lægge æg i æblerne.

5 kommentarer:

  1. Nøøøj et charmerende lille træ. Jeg elsker æbletræer og jeg elsker skæve træer. At der så går skadedyr i, det kan jeg altså godt undvære. Da vi købte huset her, stod der det skønneste blommetræ. kender ikke navnet, men blommerne havde en dejlig sød smag lige indtil, at jeg opdagede små lyserøde orme i det. Så var det slut!! Senere blev træet fældet, da der gik syge i det. I dag har jeg ingen blommer, men et æbletræ, som jeg vil prøve at pode til foråret:-)

    SvarSlet
  2. Såklart är du varmt välkommen till svenskaträdgårdsbloggar.se
    Ser att du redan länkar.
    Jag lägger till dig i medlemslistan.

    Anna

    SvarSlet
  3. Hejsa Berit.

    Er det denne type æbleviklerfælde du taler om?
    http://www.helsebixen.dk/shop/aableviklerfaelde-1-stk-8367p.html

    //Karsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - det er den jeg har brugt. Jeg har faktisk også købt den hos Helsebixen.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Populære indlæg